יום שבת, 16 באפריל 2016

המשחק החינוכי


כמעט בכל פעילות אנו משתמשים במשחקים. כדי להקנות ידע, ליצור הנאה, לגבש את הקבוצה, להעביר מסר מסוים וכו'. אז מה כבר אפשר להגיד עליהם שלא ידענו?????

הגדרת המשחק
המשחק הוא פעילות מהנה המתבצעת על ידי חוקים וכוללת שני משתתפים או יותר. הפעילות מאפשרת תהליך היוצר אינטראקציה בין המשתתפים. המשחק החינוכי משלב מטרה משחקית המזכה בתגמול עם מטרה ערכית-חינוכית ועם תהליך של הנאה בחינוך ובלמידה. (מתודופדיה)


מטרות המשחק:
1.      לעורר הנעה ללמידה בדרך של שעשוע והנאה
2.      להכשיר לחיים תוך הקניית חוקים, נורמות התנהגות, מיומנויות וערכים.
3.      לעודד תקשורת בין אישית ולפתח אינטליגנציה רגשית
4.      ליצור שותפות ואחריות ישירה של המשתתפים בתהליך החינוכי (ע"י העברת הסמכות לחניך בזמן המשחק)

שלבים בתכנון משחק:

  1. בחירת מטרה למשחק- (מטרה חברתית, לימודית, קוגנטיבית ועוד) מה רוצים להשיג באמצעות המשחק
  2. בחירת הנושא- אוספים מידע על הנושא ומרכזים אותו
  3. בחירת סוג המשחק (מפורט למעלה סוגים),
  4. חשוב לשקול בקשר לאוכלוסיית היעד: מה גודל הקבוצה? מה מעניין אותם? האם הם מסוגלים לשיתוף פעולה? אילו תבניות משחק מוכרות להם\ אהובות עליהם?
  5. ובקשר למשימות המשחקיות: האם המטרה לנצח מתחרים או לפתור בעיות?      
  6. מהי צורת התגמול הרצויה (נקודות, זכייה בחלקים מפאזל)? איך יקבעו חוקי  הניצחון? חשוב שהמשימות יהיו ממוקדות, מותאמות למטרת המשחק,  מעניינות למשתתף, מגוונות.
  7. עיצוב המשחק: לעצב בצורה אסתטית ומעניינת שתזמין ותעודד את המשתתפים לשחק בו.
  8. משחק התנסות (פיילוט), הערכה ותיעוד:  בעיקר אחרי ההפעלה לתעד את המשחק, לקבל משוב מהמשתתפים, לבדוק אם המשחק היה מתאים, אם היה את כל העזרים הנדרשים, בשביל שבפעם הבאה יהיה יותר מוצלח.

סוגי משחקים:
1.      משחק חופשי- זמן חופשי לילד לשחק מה שהוא רוצה מבלי הנחיות
2.      משחק מובנה – פעילות משחקית מובנית, יזומה, בעלת מטרה מוגדרת.

קיימים סוגים שונים של משחק מובנה:
• משחק העשרתי- משחקי מסלול (מונופול), משחקי התאמה (בינגו) משחקי קלפים (רביעיות, זיכרון) משחקי רצף (דומינו), משחקים להקניית צבעים\צלילים\חושים ועוד.  אפשר להכניס תכנים שונים שרוצים להעביר אל תבניות של משחקים אלו
• משחק חשיבתי- חידונים, תשבצים, פיצוחים, אחד נגד מאה ועוד
• משחקי הדמייה – סימולציה ומשחק תפקידים
• משחקי חברה- משימות קבוצתיות (-שיתוף פעולה), משחקי תנועה, משחקי כדור ועוד

נפרט קצת, משחק העשרתי: משחקים שמשעירים את המשתתפים, בדר"כ בידע חדש או בחזרה על ידע בסיסי קודם בשביל לתרגל אותו או בערכים מסוימים. חוקי המשחק מצריכים את המשתתפים להשתמש בכישורים שונים (שהמנחה בכוונה רוצה שישתמשו בהם) למשל שיקולי דעת לניתוח מצב ולקבלת החלטות, אינטראקציה חברתית של משא ומתן, שילוב הסתמכות על מזל עם תכנון, התאמות שונות (בין מילים לתמונה ועוד), יצירת קישורים בין שאלות ותשובות, שימוש בתפיסה מרחבית (זיהוי צורות ועוד). משתמשים בעיקר בתבניות המוכרות (מפורט למעלה) או בתבניות חדשות שהמנחה המציא.

משחק חשיבתי, המשחק הוא אחד האמצעים הטובים לפיתוח מיומנויות חשיבה בשילוב הנאה. קיימים משחקי חשיבה רבים הדורשים הפעלת חשיבה אנליטית וחשיבה יצירתית, המשתתפים מפעילים אסטרטגיות, מסיקים מסקנות, פותרים בעיות ומקבלים החלטות, ישנם משחקי חשיבה שעוסקים בפיתוח מיומנויות בלבד כמו שעשועוני חשיבה וישנם משחקי חשיבה שיש להם אוריינטציה חברתית מובהקת כלומר המשחק הוא חינוכי במטרתו. משחקי חשיבה הינם מתאימים לכל הגילאים, אינם דורשים הכנה מוקדמת מצד המשתתף, קלים וזמינים להכנה, דורשים הנחיות פשוטות, אינם משולבים במזל, משתמשים בהם גם כדי לבחון על ידע מוקדם שהמשתתף כבר יודע.


משחקי חברה: משחקים המבוצעים בקבוצות ומטרתם יכולות להיות שונות ומגוונות מהעברת זמן נטו ועד שימוש בהם כמתודות לפתיחת נושאים מורכבים, מקובל לשייכם לשכבות הגיל הנמוכות יותר, אך הם גם רלוונטיים לגילאים הבוגרים יותר. משחקי חברה יכולים להתאים, בשינויים קלים או ללא שינויים, לטווח רחב של גילאים.
משחקי חברה מסוימים כוללים מגע פיזי ומסייעים לגיבוש הקבוצה וליצירת אמון בין חבריה. משחקים מסוימים דורשים מדריך או מנחה שיעביר את המשחק ולא ישתתף בו על מנת שיהיה ניטרלי, ואילו משחקים אחרים אינם דורשים זאת. (ויקיפדיה, ערך משחק חברה)
משחקי חברה תורמים לפיתוח כשרים חברתיים, כשרים פיסיים, מפיגים מתחים ולחצים ומלמדים תפקידים נורמות וערכים שונים.
השימוש במשחקי חברה תורמים ליחסי מנחה-משתתף, הורים וילדים, ועוד.
דוגמאות: כיסאות מוזיקליים, הרוח נושבת, הקווקאה דה לא אומה, לא נפסיק לשיר , אמת או חובה ועוד ועוד....

כמובן שיש משחקים שאפשר להשתמש בהם למטרות שונות. לדוגמה 'בינגו' יכול לשמש להעשרה והקניית ידע וגם כמשחק חברתי.

דוגמאות למשחקים השונים, כיצד להכינם ולהפעילם אפשר למצוא במתודופדיה בנושא 'המשחק החינוכי' עמ' 202 – 235.


מקורות: 
'מתודופדיה- אנציקלופדיה למתודות הנחיה והפעלה'- המשחק החינוכי, 
ויקיפדיה ערך משחק חברה 
כתבה: רחלי ברנד סטודנטית חינוך חברתי קהילתי








 
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה