יום שני, 14 בדצמבר 2015

אסטרטגיות הוראה ולמידה

אסטרטגיות הוראה ולמידה מגדירות את התהליך הלמידה אותו יעבור התלמיד או הלומד על מנת להשיג את המטרות הפדגוגיות לאותו תהליך למידה.
אם ניקח את תהליך הלמידה, (כל תהליך למידה לצורך העניין) ונצמצם אותו לכותרות בלבד, נגיע למספר מאפיינים עיקריים:




תהליך הלמידה כולל הצגת הנושא בפני התלמידים (ע"י המורה, ע"י סרטון, או ע"י סטודנטיות אחרות), למידה של החומר הנלמד אצל התלמידים: למעשה תהליך זה כולל, למידה של המידע ועיבודו אצל התלמיד. לאחר שהתלמיד עיבד את החומר הוא מגיש תוצר. התוצר הנפוץ היום הוא מבחן, אולם אין זה חייב להיות כך. למעשה, תוצרי עבודה שבהן התלמיד עובד על החומר הנלמד (כגון עבודה או מצגת או סרטון) מראה על חשיבה מסדר גבוה שבו מתבצעת למידה משמעותית.
בסופו של תהליך, המורה תעריך את עבודת התלמיד. הערכה היא בהתאמה לסוג התוצר ולמעשה נגזרית ממנו.

להלן דוגמאות לאסטרטגיות הוראה ולמידה המתאימות למאה ה21, בכך שהמורה הופכת להיות מלווה, מדריכה של תהליך הלמידה ולא בעלת הידע הבלעדי.

כיתה הפוכה

למידה מבוססת פרויקטים

למידת sole

למידה ניידת

כל אחת מאסטרטגיות אלו מקנה את הבסיס ואת גבולות הגזרה של תהליך הלמידה, יכול להיות אותו נושא עם אותה אסטרטגיות הוראה אצל שתי מורות שונות, ותוצרי הלמידה יהיו שונים בתכלית, וזה מצוין. מכיוון שתהליך הלמידה צריך להיות מותאם למורה ולתלמידים שלו.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה