יום שני, 14 בדצמבר 2015

למידה מבוססת פרויקטים





למידה מבוססת פרויקטים Project Based Learning או בקיצור PBL היא למידה שבה מגדירים מהי הבעיה, מהו תוצר הלמידה ומהו תהליך הלמידה. במילים אחרות מעניקים לתלמידים גבולות גזרה ונותנים להם ללמוד את הנושא, לחקור עליו, ליצור תוצר משלהם ולהציגו בפני הכיתה. לאחר מכן מתבצעת הערכה על העבודה והתלמידים נדרשים לשפר את התוצר.
בלמידה זו הדגש הוא על תהליך הלמידה ועל תוצר הלמידה.


שלבים באסטרטגיית למידה זו:
  • התלמידים מאפיינים את הבעיה, מעלים שאלות, מגדירים את הבעיה
  • מארגנים את הידע שלהם, סוקרים את הפרטים הרלוונטים הדרושים על מנת לטפל בבעיה
  • מאפיינים את הנושאים והמושגים שיש ללמוד על מנת להתמודד עם הבעיה
  • אוספים מקורות מידע - נתונים, ניסויים וכו'
  • מתכנסים וחוקרים את המידע החדש שאספו, תוך הגדרה מדויקת יותר של השאלות.
  • מרחיבים את מאגר הממצאים על מנת להכין מצגת, מודל, הרצאה וכו'
  • מנתחים את התהליך בדרך של רפלקציה על עבודתם ועל עבודת עמיתיהם.


כיצד מתכננים תהליך למידה באסטרטגיה זו?
  1. תחילה חושבים על הנושא, בוחרים נושא שקרוב לליבנו, קשור לתכנית הלימודים, רלוונטי וקשור לחיי הסטודנטיות. מכיוון שאנו מכללה להכשרת מורות, חשוב שהנושא ייתן כלים לסטודנטיות להמשך עבודתן כמורות.
  2. חושבים על תוצרי הלמידה, מה הסטודנטיות יגישו בסוף התהליך.
  3. עכשיו מתחילים לפרק את התהליך ולהכניס אותו ללוח זמנים. הפירוק יעשה לגורמים הבאים:
    1. למידת הנושא, חלק ע"י המרצה וחלק עצמאית ע"י הסטודנטית.
    2. הערכת ביניים - שבה הסטודנטיות יציגו את הנושא שלהן (תת נושא של הנושא שהוחלט עליו ע"י המרצה), חשיבה על התוצר, איזה תוצר הן יגישו, ברמה של חשיבה על התוצר.
    3. עבודה של הסטודנטיות על התוצר
    4. הצגה של התוצר בפני הקבוצה, בדרך כלל רבע שעה לכל תוצר.
    5. הערכה של המרצה את הסטודנטית.
מה כדאי להכין לפרויקט מסוג זה:
  • דף הנחיות כללי לפרויקט: מהו הפרויקט, הסבר קצר, ממה מורכב הציון.
  • דף משוב להערכת עמיתים.


בתי הספר הייטק היי בחולון מלמדים בשיטה זו:



מקורות נוספים לעיון:
משרד החינוך
מעשה חושב
המכון לחינוך דמוקרטי
מכון ברנקו וייס
מאמר של דן בנור

דוגמה ללמידה מסוג זה