יום חמישי, 11 בפברואר 2016

סיור בבתי ספר בפתח תקווה

חלק א'- ביקור בביה"ס עוזי חיטמן

היום (10.2.16) יצאנו, משלחת מרצים (ממכללת אפרתה) לסיור בבתי ספר בפתח תקווה. מטרת הסיור הייתה מפגש עם השטח, עם בתי ספר מתקדמים בחדשנות חינוכית. 

הגענו לביה"ס עוזי חיטמן, המנהלת רונית חנצ'ס הקדימה ואמרה שבית הספר הוא צומח, קיים 4 שנים וכל שנה עבר מבנה, השנה הם יעברו למבנה הקבע. את האמת שאם לא היינו מודעים לעובדה זו, לא היינו חושבים שהמבנה זמני. התחלנו את הסיור במרכז "חכמולוגי - מוצרים חכמים ממוצרים ממוחזרים", בו התלמידים יוצרים באומנות, התלמידים עסקו ביצירת גלויות לעיר פתח תקווה.



המשכנו לחדר מדעים שבו הוסברה לנו שיטת העבודה. התלמידים מקבלים משימות חובה, אלו הם חלק מתכנית הלימודים של משרד החינוך. תלמידי המסיימים את המשימה הזו עוברים למשימות בחירה, הם בוחרים משימת בחירה מתוך מגוון משימות, משימות אלו הן היישום של החומר הנלמד. ולאחר מכן ישנן משימות העשרה, גם מהן התלמיד בוחר איזו מהן לעשות.

החומר נמצא בפורטל הבית ספרי והתלמיד יכול חזור אליה. כלומר החומר נגיש לו בכל מקום ובכל זמן!




לאחר מכן הגענו לחדר "מייקרים". כאן המוטו הוא "עשה משהו שעושה משהו". המורה זיו רז פועל בשיטת הטינקרינג, פעולה שפותרת בעיות באמצעות משחק ואלתור. המטרה היא להסתכל על כל מוצר ולשאול מה עוד הוא יכול לעשות. 

חמשת העקרונות של הטינקרינג:
  1. מנטרלים קיבעות תפקודי - מה זה עוד יכול לעשות. הילדים מפתחים ראייה מה עוד אפשר לעשות. מזהים פוטנציאל בכל דבר
  2. חיזוק הביטחון העצמי וחיזוק תחושת המסוגלות. רואים עצמם כאנשים יוצרים.
  3. העלאת המודעות לסביבה, מודעות ואקולוגיה. מיחזור של חומרים. העצים מרפסודה.
  4. פיתוח מיומנות טכנית - ארגזי כלים לכל ילד, מקפידים על כללי בטיחות. מתוך תפיסה שילד שיודע להשתמש בכלים טכניים אלו יהיה מבוגר אחראי יותר.
  5. עבודה בשיתוף פעולה.



הבנות והבנים עבדו יחדיו, עם מברגה ביד וחשבו על פתרונות. בוובינר הזה מציג המורה זיו את הפרויקט "אנגי בארדס" שבו התלמידים בנו רוגטקה ובנו את הקופסאות שאותם מפילים, שווה להיכנס ולראות את הפעילות המדהימה.


מצגת מעניינת שמצאתי ברשת מסכמת את העקרונות ומסבירה מהיכן מגיע השם טינקרינג ואת עקרונת השיטה. 


התחנה הבאה הייתה כיתה שלמדה תכנות, גם בעזרת רובוט אבל לא רק. התוכנות שעבדו איתן בכיתה זו: wedo- תוכנה לתכנות בלגו, רובוטיקה וscratch בכיתה ג. המורה הגיע מתחום ההנדסה ולמדה חינוך מיוחד ובכך הביאה את עצמה ואת הייחודיות שלה לבית הספר.




המסדרונות הנעימים בבית הספר מראים על חשיבה על כל פרט ופרט, למרות המבנה הזמני, המקום מושקע ונעים, יש בו פינות דשא מוצלות שבהם הילדים לומדים, יש בו ספות, יש בו אפשרויות לחוויות למידה, כגון מפת העולם ומפת ארץ ישראל שהן למעשה לוח מגנטי שעליו ניתן להניח מגנטים לפי הנושא הנלמד.





תוצרי התלמידים נמצאים על הקירות בצורה של הפנייה לסרטון הסבר, בעזרת קודי qr.



חלק מהנושאים הנלמדים בבית הספר, לפי כיתות:

ב- שיעור פיננסי
ג יזמות
ד- טינקרינג
ובהמשך מתוכננים לכיתה ה בשנה הבאה אולפני טלוויזיה.

מדהים כבר אמרנו?


בית הספר דוגל בלמידה מתרחשת בכל מקום ובכל זמן ולכן לכיתות הגבוהות (ג-ד) יש אתרי כיתה בגוגל קלאס ולכל תלמיד יש חשבון גוגל אישי. המשימה מתקבלת באתר הכיתה וכל תלמיד עונה עליה ומשתף את הקובץ באתר הכיתתי.

בכיתה לחינוך מיוחד התלמידים משתמשים בתוכנת pivot. תוכנה ליצירת אנימציה ויוצרים סרטונים קצרים בהתאם לנושא הנלמד.

בית הספר פועל בהתאם למודל STEM (מדע טכנולוגיה הנדסה ומתמטיקה) שלכל אלו נוסף תחום האומנות.
הדגש הוא למידה במגוון אסטרטגיות, למשל, למידה סדנאית, למידה מבוססת פרוייקטים.

לסיכום שאלנו את המנהלת מה הסטודנטיות שלנו צריכות לדעת על מנת להיות מורות אצלה, התשובה הייתה: ניהול כיתה, חשיפה למודלים רבים, גם מהעולם ויזמות וחדשנות בחינוך. אחת המורות שנכחו בשיחה הוסיפה כי סטודנטית שתדע להביא לכיתה מודלים רבים תהפוך את השיעור למעניין וכך ממילא יהפוך השיעור למעניין וניהול הכיתה יתנהל על מי מנוחות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה