יום חמישי, 10 במרץ 2016

הקשת קהילה edx במכון מופת

ביום רביעי 9.3.2016 הושקה קהילת edx במכון מופ"ת. המטרה היא חשיפה לפלטפורמה ויצירת קהילה לפיתוח קורסים אלו. הגיעו נציגים משלל מוסדות אקדמיים לבחון ולבדוק את הנושא.
את היום פתחה ד"ר רבקה ודמני באיחולים על המהלך החשוב. המשיכה רותי סולמון בתיאור המהלך ומה נעשה כקהילה. שי-לי שפילגמן סמנכ"ל ישראל דיגיטלית, הציגה את מיזם "ישראל דיגיטלית". הבטיחה לנו מהלכים מעניינים, כמו שיפור השירות לאזרח, תמיכה בעסקים ושירותי דיגיטציה במגוון תחומים. את האמת שאני אישית שמחה על המיזם, נראה חשוב ביותר וטוב שהוא גורם עור וגידים.


על מנת ליישם את מטרות המיזם רכשה "ישראל דיגיטלית" את פלטפורמת edX. הפלטפורמה הזו עוברת גיור והיא תהיה בשפות: עברית, ערבית ואנגלית. בהזדמנות זו ביקשה שי-לי מאיתנו לתת דגשים על מה נרצה שיהיה בפלטפורמה של הקורסים הללו.
edX היא פלטפורמה שפותחה ע"י האוניברסיטאות הווארד וMIT ליצירת קורסי mooc בשנת 2013. לאחרונה רכשה אותה "ישראל דיגיטלית" מתוך מטרה להפוך מספר קורסים במגוון רחב של תחומים לקורסי mooc. 

צוות האוניברסיטה הפתוחה, תמי נויטל ואמיר וינר, סיפר על החוויה שלהם בהפעלת קורסי MOOC בשנת 2013. בין היתר נאמר כי אין חוקים מסודרים בהפעלת קורסים כאלו וצריך לעשות התאמה לצרכים. למשל, יכול להיות קורס שמועבר כבר מספר פעמים באותה מתכונת ויכול להיות שספציפית אותו מרצה יועיל יותר בתרגול בקבוצות קטנות מאשר להעביר את אותו החומר שוב ושוב. לכן עדיף במקרה זה לצלם, צילום איכותי וליצור משאבים לקורס ואז התרגול יהיה עם המרצה.
הם גם ניסו לשלב שחקן שיעביר את החומר והגיעו למסקנה שזה פחות טוב כי המרצה מכיר את החומר ומתלהב ממנו ולכן הוא עדיף. 
הייתה שאלה, האם כל הקורס צריך להיות מקוון או חלקו, האם כל הקורס יהיה חשוף לקבל הרחב או רק ההרצאות המצולמות יועלו ליוטיוב ועוד ועוד.


דגש נוסף היה כי קורסי MOOC יוצרים קהילה. אפשר לקחת קורס שחוזר על עצמו מספר פעמים וליצור קהילה של בעלי עניין. הדוגמה הייתה, קורס לקריאת טקסטים יוונים, קורס שחוזר על עצמו כל 25 חודשים, נגמר קורס ואז מתחיל אחר. נוצרה קהילה של אנשים שמעלים טקטסים וקוראים אותם יחד. הקבוצה יצאה לטיול מאורגן ביוון ועוד ועוד.

בשורה התחתונה, קורסי MOOC מציבים את המוסד האקדמי ברמה בינלאומית ולמעשה מייצגים את המכללה. מצד הסטודנט, מי שסיים קורס כזה נחשב בעל יכולות לימוד גבוהות עם משמעת עצמית ואת העובדה על סיום הקורס הוא יוסיף לקורות חייו.

את הסדנה השנייה הנחה עמרי רוט מחברת סילואטה. חברה זו היא חברת הפקות לסרטונים. הוא נתן דגשים ליצירת סרטון איכותי. כאשר כל התהליך מתחלק לשלושה שלבים:
  1. pre production
  2. production
  3. post production

השלב הקריטי הוא השלב הראשון (pre production). שלב התכנון. ברגע שנתכנן מראש מה הוא החומר הנלמד, וכיצד נרצה להציג אותו, נוכל לתכנן כיצד ייראו הצילומים על מנת להשיג את המטרות. למעשה, הצורה של הסרטון חשובה לא פחות מהתוכן שלו.


עוד טיפים (מתאים גם לכיתה הפוכה) ׁ:
  • יצירת שפה גרפית- שפה אחידה לכל הקורסים במכללה. 
  • כל מקטע צילומים צריך להיות עד 6 דקות. רצוי מראש להגיד מה ייאמר בכל מקטע כזה ולחלק ליחידות לפני הצילומים.
  • להראות את הפנים של המרצה, מבט למצלמה.
  • חלוקה של המסך למצגת ולמרצה.
  • "שבירת שיגרה"- צילום במעבדה, בכיתה או צילומים בשטח.
  • ניתן לשלב שיחות.
מאמר בנושא ניתן לקרוא כאן.

לסיכום, היה מעניין, בעיקר התובנות של מה כן ומה לא. עכשיו נראה מה עושים עם המידע במכללה, ויש הרבה מה לעשות :)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה