יום שלישי, 16 בדצמבר 2014

מיומנויות המאה ה21

פרויקט "הערכה וההוראה במאה ה21"
(The Assessment and Teaching of 21st Century Skills project (ATC21S)
בשנת 2009 נערכה נפגשו מומחים מחברות סיסקו, אינטל ומיקרוספט, בשיתוף עם אוניברסיטת מלבורן. מטרתם הייתה גיבוש נייר עמדה המגדיר אילו מיומנויות נדרש בוגר המאה ה21 לדעת על מנת להצליח בשוק העבודה של היום. בשנת 2010 יצא נייר עמדה מסכם לגבי השינויים הנדרשים ממערכת החינוך על מנת להכין את בוגר מערכת החינוך לעולם העבודה במאה ה21.
הכותבים  טענו כי הצלחה בעולם העבודה טמונה ביכולתו של האדם לתקשר, לשתף, להשתמש במידע על מנת לפתור בעיות מורכבות, להיות מסוגל להתאים ולחדש דרישות חדשות בעקבות שינויים בנסיבות ולהשתמש בטכנולוגיה ככלי ליצור ידע חדש ולהגדלת היצרנות (הפרודוקטיביות) האנושית ((Marilyn et al. 2010....
כותבי נייר העמדה ((Marilyn et al. 2010) פירטו עשר מיומנויות הנדרשות מבוגר מערכת החינוך על מנת שיצליח בשוק העבודה. אלו חולקו לארבע קטגוריות:

  1.  דרכי חשיבה (Ways of Thinking) (1)יצירתיות וחדשנות. (2) חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות וקבלת החלטות. (3) למידה כיצד ללמוד, מטא-קוגניציה.
  2. דרכי עבודה (Ways of Working) (4) תקשורת. (5) שיתוף פעולה – עבודה בצוות
  3. כלים לעבודה (Tools for Working) (6) אוריינות מידע. (7) אוריינות התקשוב (ICT)
  4. חיים בעולם (Living in the World) (8) אזרחות – מקומית וגלובלית. (9) חיים וקריירה. (10) אחריות אישית ותרבותית – כולל מודעות ויכולת תרבותית (Marilyn et al. 2010).

משרד החינוך לקח את אותן מיומנויות, חילק אותן ל6 קטגוריות ופירט אותן:
  1. אוריינות מידע וידע:
    1. ארגון מידע
    2. הערכת מקורות
    3. ניתוח נתונים
    4. פיתוח תכניות מחקר
    5. ניתוח מדיה
  2. אוריינות תקשוב:
    1. שימוש בתוכנות מחשב
    2. שימוש באינטרנט
    3. הגנה עצמית באינטרנט
    4. שימוש בטכנולוגיות לשם תקשורת
  3. יצירתיות וחדשנות:
    1. עיצוב
    2. יצירה
    3. המצאה
    4. דימיון
    5. סיעור מוחות
  4. תקשורת ושיתופיות:
    1. כתיבת אפקטיבית
    2. פרזנטציה אפקטיבית
    3. פתרון קונפליקטים
    4. ארגון דיון קבוצתי
    5. בניית צוות אפקטיבי
    6. שאילת שאלות
  5. חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות:
    1. קבלת החלטות
    2. סיטנזות מידע
    3. הצדקת טיעונים
    4. הערכת חלופות
    5. זיהוי בעיות
  6. כישורי חיים, עבודה ולמידה
    1. הצבת מטרות
    2. זיהוי מורי דרך
    3. היו מנהיגים
    4. יכולת להבין פרספקטיבות מרובות
לכל אותן תתי קטגוריות, פיתח משרד החינוך, מיומנויות מוגדרות הנדרשות מתלמיד במהלך שנות לימודיו.
פירוט על מיומנויות אלו תוכלו לקרוא כאן, במסמך התאמת מערכת החינוך למאה ה21.

בבואנו להכין מערך שיעור יש לשים לב לאותן מיומנויות ולבדוק כיצד ניתן לשלב כמה מהן, (לפחות אחת מהן) במערך השיעור.