יום חמישי, 21 בינואר 2016

הפנינג במסלול היסודי

יום עיון בנושא ספרים וסופרים

אנשים אומרים שסיפורי מעשיות טובים הם לשינה, ואני אומר שעל ידי סיפורי מעשיות אפשר לעורר ישנים משנתם" (ר' נחמן מברסלב).

אמרה זו התנוססה על ההזמנה ליום העיון בנושא סופרים וספרים שהתקיים לסטודנטיות הלומדות במסלול יסודי במכללת אפרתה ביום רביעי יא בטבת תשע"ו (23.12.15 ).

הספרות מעניקה לקוראים חוויות והתנסויות אסתטיות המאפשרות להבין את  עצמם ואת הזולת. כמורים לעתיד אנו שואפים ליצור מפגש של הלומד עם עולם השיח הספרותי המאופיין באמצעים ייחודיים. מטרת יום העיון הייתה לצייד את הסטודנטיות במגוון כלים ליצירת מפגש חוויתי בין הלומד והספר.

כהכנה לקראת עתידן של הסטודנטיות כמורות הן חוו מפגש מרתק וחווייתי עם ספרים ועם סופרים.
הגב' דליה לוי, ד"ר טל יניב והגב' אורית רוזנמן, המפקחות על החינוך הלשוני והספרות בבתי הספר מטעם משרד החינוך, הציגו בפני הסטודנטיות את תכנית הלימודים בבית הספר היסודי, והדגימו כיצד ראוי ללמד יחידת הוראה בספרות.
כאן המקום להודות להן על ההרצאות המוצלחות.
 
המשך היום כלל סדנאות מוסיקה ויצירה בעקבות ספרים ומפגש בלתי אמצעי עם כתיבת סיפורים.
הסופרת והמחזאית עטורת התשבחות נאוה מקמל-עתיר הציגה יחד עם השחקן נבו קמחי את ההצגה 'קיסר השכונה' שעיבדה על פי ספרה. בעלילה מרגשת זו משרטטת מקמל-עתיר את עולמם המורכב של ילדים המתמודדים עם חברת הילדים הסובבת אותם.
מושב הסיכום התבצע בהנחיית המדריכות הפדגוגיות של המסלול.
כאן המקום להודות לצוות ספריית מכללת אפרתה - שושנה, גבריאלה ונעמה שעשו מאמצים גדולים להצלחת היום הזה.

בברכת המשך עשייה חינוכית מבורכת,
דסי שטיינר, ראשת מסלול יסודי ומשנה אקדמי במכללת אפרתה


אני מבקש לברך את מסלול היסודי שלנו בברכה יסודית מאוד!
מי ייתן ותהיו יסודיות! תעשו עבודה יסודית, תגלו רצינות ביסודיות רבה, ובעיקר, וזה החשוב, שמסלול היסודי יפרח! כל גיל חשוב, כל גיל קובע, לכל דקה בחינוך יש משמעות..., אבל אם יש בחינוך משהו שהוא באמת יסודי הרי הוא...  אתן מנחשות את התשובה.
בברכת המסלול היסודי.

ישראל רוזנסון



קריאה זו לא חובה אלא חוויה!

אנו שמחות שנפלה בחלקנו הזכות לקחת חלק בתכנון יום העיון של מסלול יסודי.
שיתוף הפעולה בין הספרייה למסלול יסודי, בראשותה של דסי, אפשר לנו לשלב בין הפן האקדמי לפן החוויתי-רגשי של הקריאה.
אנו ראינו לנכון להביע את ההיבט החוויתי באמצעות סדנאות שעסקו סביב ספרים.
חיפשנו אנשי מקצוע בעלי ידע רב בתחום וניסיון מעשי.
בחרנו ארבע סדנאות מתחומים שונים:
1. מוסיקה – צלילים מספרים: בסדנה הסטודנטיות נחשפו ליחסי הגומלין בין המוסיקה והטקסט והשפעתן של הצלילים על הסיפור. הדבר נעשה באמצעות המפגש בין כלי נגינה וסוגי מוסיקה שונים עם טקסטים ספרותיים.
2. עיצוב סביבה כיתתית – קירות מדברים: בסדנה זו הסטודנטיות למדו כיצד להביע את חווית הקריאה בתוך הכיתה באמצעות הקירות, כך שידברו אל לבם של התלמידים.
3. תיאטרון חפצים – מה בין סיפור לחפץ: בסדנה זו הסטודנטיות חוו כיצד להחיות את הסיפורים ולעורר רגשות באמצעות חפצים מהיום יום.
4. מפגש עם הסופרת חגית אילן: בסדנה זו הסטודנטיות למדו על כתיבתו של ספר מאחורי הקלעים.
אנו מאמינות שאחרי התנסות בסדנאות המרגשות והיצירתיות הסטודנטיות הפיקו תועלת לעצמן ולתלמידיהן לעתיד.
לקינוח חתמנו את יום העיון במפגש עם הסופרת נאווה מקמל עתיר בשיתוף השחקן נבו קמחי בעקבות הספר "קיסר השכונה".
אנו הספרניות בחרנו בסופרת זו מתוך היכרות אישית רבת שנים איתה ועם פועלה. נאווה התאימה לאירוע כיוון שהיא יודעת לכבוש קהל בזכות אישיותה הכריזמטית. בנוסף ספריה מתאימים לגילאי בית ספר יסודי. הם עוסקים בנושאים כמו: חרם, יחסי מורים תלמידים, יחסים בין חברים ועוד.
אכן המפגש היה מרתק והציף ברגשות את כל מי שהיה נוכח.
מטרתנו במהלך תכנון יום זה היתה להאהיב ולהלהיב את הקריאה בקרב הסטודנטיות. אנו מקוות שהצלחנו, ולו חלקית.


חשיפה לתכנית הלימודים בספרות בביה"ס היסודי

בחלקו הראשון של היום נערכה חשיפה של תכנית הלימודים לסטודנטיות:
· מטרות התכנית הרואה את חשיבות המפגש עם היצירה הספרותית עם הילד.
דרך הספרות מוזמנים התלמידים למצוא דרכים אל הדמיון ואל החלום, ללמוד על עולמות רחוקים, להכיר את האחר ולמצוא חברים ספרותיים שאפשר לאהוב, להעריך או לבקר.
· רשימת יצירות הספרות הבנויות בארבעה מעגלים ובהם רמות בחירה שונות.
בכוחה של רשימה זו ליצור שוויון הזדמנויות לילדים הבאים מרקע חברתי מגוון ומתרבויות שונות. ויצירת מאגר רוחני לבוגר ביה"ס היסודי הבנוי ממיטב היצירות המוכרות כנכסי צאן ברזל של הספרות העברית והעולמית.
· דרכי ההוראה אשר תעורר את התלמידים להפיק הנאה וחוויה אסתטית-רגשית מהיצירות, ובד-בבד תוביל אותם – באמצעות שיח כיתתי, באמצעות התבוננות בשפה ובסגנון ובאמצעות פיתוח של הבנת הכתוב בממדים שונים – לבחינה של השתמעויות אישיות וחברתיות מן היצירה.
ד"ר טלי יניב הדגימה את הדברים בהוראת היצירה "מעשה בפ"א סופית" של נתן אלתרמן.
שימוש ייחודי במילים ובצירופי מילים, זיהוי מאפיינים בולטים ביצירה כגון ארמזים למקרא ולאגדה, זיהוי המסר האנושי של הכלה, קבלה ורגישות וקישור היצירה לעולמו של הקורא.

חשיפה לתכנית הלימודים בספרות בביה"ס היסודי

בחלקו הראשון של היום נערכה חשיפה של תכנית הלימודים לסטודנטיות:
· מטרות התכנית הרואה את חשיבות המפגש עם היצירה הספרותית עם הילד.
דרך הספרות מוזמנים התלמידים למצוא דרכים אל הדמיון ואל החלום, ללמוד על עולמות רחוקים, להכיר את האחר ולמצוא חברים ספרותיים שאפשר לאהוב, להעריך או לבקר.
· רשימת יצירות הספרות הבנויות בארבעה מעגלים ובהם רמות בחירה שונות.
בכוחה של רשימה זו ליצור שוויון הזדמנויות לילדים הבאים מרקע חברתי מגוון ומתרבויות שונות. ויצירת מאגר רוחני לבוגר ביה"ס היסודי הבנוי ממיטב היצירות המוכרות כנכסי צאן ברזל של הספרות העברית והעולמית.
· דרכי ההוראה אשר תעורר את התלמידים להפיק הנאה וחוויה אסתטית-רגשית מהיצירות, ובד-בבד תוביל אותם – באמצעות שיח כיתתי, באמצעות התבוננות בשפה ובסגנון ובאמצעות פיתוח של הבנת הכתוב בממדים שונים – לבחינה של השתמעויות אישיות וחברתיות מן היצירה.
ד"ר טלי יניב הדגימה את הדברים בהוראת היצירה "מעשה בפ"א סופית" של נתן אלתרמן.
שימוש ייחודי במילים ובצירופי מילים, זיהוי מאפיינים בולטים ביצירה כגון ארמזים למקרא ולאגדה, זיהוי המסר האנושי של הכלה, קבלה ורגישות וקישור היצירה לעולמו של הקורא.



בחלק השני של היום התחלקנו לסדנאות (ומה נגיד, התגובות היו מעולות)

צלילים מספרים – מעבירה נעה אלזס

מוסיקה היא כמו פסקול של סרט- בכוחה להעצים, לרגש, להפחיד, להרגיע ולגעת במנעד רחב של רגשות.
בסדנא פגשנו טקסטים ספרותיים, כלי נגינה מגוונים וסוגי מוסיקה שונים, דרכם הרגשנו והבנו את יחסי הגומלין בין המוסיקה והטקסט ואת השפעתם של הצלילים על הסיפור והשיר.




"עת לכל חפץ"- מה בין הסיפור לחפץ – מעבירה נורית ראושבך

המפתח, מסרק והכיסא הם חפצים יומיומיים ש"חיים", לכאורה, בשקט ובשלווה בסביבתנו המוכרת והמידית. הם נושאים עמם משמעויות והקשרים מוכרים אך גם יש להם את היכולת המשחקית והדרמטית ליצור עולם אחר, סמלי. לייצג אנשים ומקומות ולהקים לחיים זיכרונות ורגשות.
בסדנא סיפרנו על עצמנו דרך החפץ, יצרנו עם החפצים עולם חדש בו הכל כמעט אפשרי. גילנו כיצד החפץ מוסיף רבדים של משמעות אליהם לא היינו ערים קודם לכן. וכיצד בעזרת החפץ אפשר להחיות סיפורים ולעורר עולם רדום של תכנים רגשיים.
יצאנו בחפץ לב למסע בעקבות החומר, המוצר והרגש שבספרים ובסיפורים שבסופו נגלה שגם ה"דומם" יכול להיות מלא חיים.


קירות מדברים – מעבירה נטלי גיבלי

מה בין סביבה ולמידה?
חשיבה משותפת על דרכים עיצובים להביע את חווית הקריאה בתוך הכיתה.
בסדנה למדנו להפוך את הקירות לקירות מדברים אל לבם של התלמידים.




מפגש עם הסופרת חגית אילן

מפגש חוויתי עם הספרים שכתבתה הסופרת חגית אילן.
ביקרנו את הספרים ושמענו את הסיפור שמאחורי הספר .




סטודנטיות יסודי מזמינות אתכם לקרוא את הספרים

הפעם במקום רישום רגיל ליום העיון ביקשנו מהסטודנטיות להמליץ על ספר. אלו הספרים:
מקום בעולם, הנסיך הקטן, ואין יותר גבעול, חמוצית, מקימי, שומרת אחותי, אנפה לבנה, היער, תשע עשרה דקות, אציו בלומנטל והפיראט היהודי, "טהור שפתיים" על שמירת הלשון, רשימת המשאלות, יש ילדים זיגזג, הצוואה, שחר, רק לא מלחמת אחים, אומנות ההקשבה ופעימות הלב, המתיקות שבשכחה, ועוד ועוד.

היום נחתם במפגש עם הסופרת נאוה מקמל עתיר - בעקבות ספרה 'קיסר השכונה'







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה