יום חמישי, 21 בינואר 2016

יום עיון גיל הרך בנושא מגדר


ח' שבט ה 18 לינואר 2016


פתחנו את יום העיון בקריאת פרק תהילים לעילוי נשמתה של דפנה מאירֿ ז"ל , אחות אומנה של תהילה מואטי

 הגב' אסתר חטב המפקחת ארצית על גני הילדים הוזמנה לשאת דברי פתיחה.




אסתר דיברה על חשיבותה של הגננת בעני הילדים והשפעתה הרבה בשיח שהיא מקיימת איתם. אסתר ציינה יש לשים לב  לאמירות מפלות בין בנים לבנותהיא עודדה את הסטודנטיות לחשוב על פתרונות יצירתיים לשאלות של שוויון מגדרי בגן, כגון: ילדה שרוצה  להיות חזנית (דבר שהיא מאשרת) ולבחון מחדש את הייצוג הניתן בגן לתפקידים של 'אמא' ו 'אבא'  של שבת בטקס קבלת שבת, אסתר הזכירה לדוגמא את המזוודה המכילה פעילות לשבת ש 'אבא ואמא' של שבת לוקחים לביתם בכל יום שישי. ותהתה בקול מדוע גננות בוחרות מזוודה ורודה  לבת וכחולה לבן? שאלה שנשארה מהדהדת. היא הוסיפה שעל הגננת להדגיש את הדמויות הנשיות בסיפורי תורה ולתת מקום לגיבורות הנשיות בסיפורי תורה.   אסתר ציינה שהשנה נבחרה לראשונה דמות נשית רבנית כחלק ממתווה החמ"ד, והיא: הרבנית ברכה קפאח. אולי בחירה בדמות רבנית נשית מעידה על מפנה כלשהו ומגמה להפנות את הזרקור אל החשיבה אודות הנושא המגדרי. בסיום דבריה היא הדגישה שיש לתת הזדמנות שווה לבנות ולהבנים להגשים את הפוטנציאל שלהם.טל הדגישה בפני הסטודנטיות את שיש לגלות רגישות לילדים בהקשר התרבותי בו הם גדלים.אך יחד עם זאת ציינה  את עולמה הפנימי הרוחני של הגננת,  כלומר גננת צריכה לשמור על השקפת עולמה הפנימית ויחד עם זאת לתת את הדעת על כך שבגנה יהיו ילדים ומשפחות שאינם בעלי אותה השקפה ולכן הרגישות לכבודם של המשפחות היא ערך בקיום השיח המתקיים במהלך השנה בגן. עם רגישות וערנות לשיח המגדרי.

רחלי עופר - מבט ספרותי על מגדר בגן
מעגלי שיח






רונית סיכמה את ההרצאות בסוף היום, והביאה פרספקטיבה של המכלול.





ד"ר שולמית מנצורה - מגדר בגן
שולמית סקרה את אי שוויון המגדרי בעולם המודרני, כולל זכות ללמוד לתואר וזכות ההצבעההיא טוענת שאנו חיים בעולם שעדין לא מאפשר  הזדמנויות שוות בין גברים ונשים, אבל הצביעה על מגמה ברורה של שינוי בזכותם  של נשים וגברים אמיציםהיא עברה לתחום מגדר בגן והביאה דוגמאות רבות של אפליה מגדרית בחיי היום יום בגן. היא שמה דגש על צורת הדיבור, הכנת סביבה לימודית, סיפורים - במיוחד סיפורי שבת, וספרות אחרת, ובסוף התייחסות לנשים בסיפורי תורהלסיכום דבריה הציעה ערנות למבט המגדרי וחזרה והדגישה את חשיבותה של הגננת בעני הילדים והשפעתה הרבה על גיבוש תפיסת עולמם.

הרבנית טל רחמני
פרספקטיבה רבנית על מגדר בגן
הרבנית רחמני דברה על החשיבות בהתייחסות להורים כיחידה ולאו דווקא לאבא ואמא בנפרד


דוד ברודי - יחסים בין הגננות לבנים ולבנות
דוד דיבר על מחקרים מרחבי העולם העוסקים בעמדות ויחסים של גננות עם ילדים וילדותהוא הביא מחקרים מסין, פקיסטןֿ אוסטרליה וארה"ב המראים התייחסות מובדלת של הגננות כלפי הבנים והבנותבסוף הוא הראה סרט מנורבגיה המנתח יחסים מגדריים בין ילדים ומציע פתרון של איזון מגדרי על ידי וויתור הסממנים של שני המגדרים.


רחלי פתחה את הרצאתה עם ניתוח מגדרי של המעשייה "לכלוכית"\ סינדרלה היא המשיכה עם גרסה עכשווית של המעשייה ובכך הדגימה חשיבה מחודשת של סופרים בעלי אמירה המבקשים לבדוק ולתקן את התפקידים המגדריים בספרות. היא המשיכה עם  הצגת ספרות חדשה המתמודדת עם מבנה המשפחה החדשה עם מבט על תפקיד האב הנוטל חלק פעיל בגידול הילדים ואינו מאבד מסמכותו ההורית ואינו נתפש כנשיהיא סיימה עם סרט מבוסס על סיפור מסוג זה של הסופר דוד גרוסמן.


מעגלי שיח התקיימו בסיומם של ההרצאות בהנחייתם של המדריכים הפדגוגים של המסלול. לסטודנטיות התאפשר לחלוק עם הקבוצה את התרשמותם מחשבותיהם ותהיות שעלו בעקבות היום. סטודנטיות רבות 
ניצלו הזדמנות זו להביע את דעתן והתקיים שיח פורה.




היום הסתיים בדבריו של ראש המכללה  פרופ' ישראל רוזנסון שהדגיש את חשיבותם של ימי העיון כחלק בלתי נפרד מההכשרה של הסטודנטיות.'ימי עיון אינם חובה אלה זכותהתורמת ומעשירה את 
השיח האקדמי.  


תודה לצוות גיל הרך על שיתוף הפעולה והצלחת היום! 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה