יום רביעי, 13 באפריל 2016

חשיבות פעילות גופנית לילדים

"בולם רוגזו, ימעיט אוכלו, וירבה תנועתו"
וכך פרט הרמב"ם:
" כל זמן שאדם מתעמל ... אין חולי בא עליו וכוחו מתחזק. וכל מי שהוא יושב לבטח ואינו מתעמל, אפילו אכל מאכלים טובים ושמר על עצמו לפי הרפואה, כל ימיו יהיו מכאובים וכוח תשש."

לפי האגודה לבריאות הציבור פעילות גופנית תורמת במספר תחומים. בתחום הגופני, שיפור הכושר הגופני (קואורדינציה ושייוי משקל), שיפור היציבה ושמירה בפני נפילות ושברים, שיפור מאזן האנרגיה ושמירה על משקל תקין ועוד. בתחום החברתי,חיזוק קשרים חברתיים ומשפחתיים והקניית ערכי משמעת ומחוייבות. בתחום הנפשי הפעילות הגופנית תורמת להנאה, שמחה וחיוניות, שיפור מצב הרוח, שיפור הדימוי והביטחון העצמי, הפחתת העצבנות, שקט נפשי ושלווה ושיפור יכולת הריכוז.  
חלק מבתי הספר, קלטו את הרעיון ושילבו במערכת השבועית, אימון גופני כל בוקר. לא ארוך מידיי אבל מספיק על מנת לעורר את התלמידים ללמידה. גם רבע שעה עושה את ההבדל!

ומה בנוגע ללימודים? מחקרים מראים כי תוספת של שיעורי חינוך גופני למערכת השיעורים תורמת לשיפור היכולת האקדמית. נמדדה עליה גם בציונים במבחנים וגם במדדים של ריכוז, זיכרון ומדדי התנהגות שונים. מחקרים הראו כי גם במקרים שהוסיפו שיעורי חינוך גופני על חשבון שיעורים אחרים, לא הייתה ירידה בציונים במקצועות אשר שעות הלימוד בהם קוצצו! (פרופ' דני נמט, סגן מנהל מחלקת ילדים ומנהל מרכז ספורט ובריאות לילדים ונוער במרכז רפואי מאיר)
ואיך זה תורם לילדי הפרעות קשב וריכוז? מחקר שהתפרסם  בכתב העת "הפסיכולוגיה של הילד החריג", מראה שתנועתיות פיזית היא קריטית לדרך שבה ילדים עם הפרעת קשב וריכוז מעבדים מידע ופותרים בעיות. נראה כי כאשר מאפשרים לילדים לזוז בחופשיות, הם שומרים יותר על עירנות.
ד"ר מארק רפפורט, פסיכולוג באוניברסיטת סנטרל פלורידה ומכותבי המחקר ציין כי התלמידים "צריכים לזוז יותר מילדים אחרים בכל הנוגע למטלות למידה, אשר דורשות פעולות קריטיות כגון פעולות זיכרון".
אז איך תורמים את הידע הזה לכיתה? כאמור, פעילות גופנית חשובה ומועילה לילדים הן מבחינה בריאותית והן מבחינה קוגנטיבית ואקדמית. לכן- עודדו את התלמידים לצאת לשחק בהפסקה בחוץ. בייחוד ילדי הפרעות קשב וריכוז הזקוקים לתנועתיות על מנת לעבד את החומר הנלמד בכיתה וללמוד בצורה מיטבית. צרו פעילויות לימודיות המשלבות פעילות גופנית בכיתה עצמה, הליכה ללוח כדי לכתוב או תחרות מירוץ שליחים במסדרון כחלק מהלמידה, כל אלו יתרמו לריכוז של ילדים אלו.
עוד טיפ: תנו לילדים לשחק במשהו ביד, פלסטלינה, מר גמיש או כל דבר. גם התנועתיות הזו תעזור לילדי הקשב והריכוז להתרכז בשיעור ולקלוט את החומר הנלמד.

רחל איצקוביץ
מדריכה פדגוגית במסלול חינוך מיוחד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה