יום רביעי, 13 באפריל 2016

שילוב המשחק בתהליך הלמידה

משחק בלמידה
חוקרים תמימי דעים כי למשחק יש חשיבות עליונה בהתפתחות האדם מהינקות ועד הבגרות וגם לאחר מכן. המשחק תורם להתפתחות האדם בתחומים רבים: רגשי, חברתי, מוטורי, שפתי, קוגניטיבי ועוד. המשחק הנו הדרך העיקרית  שדרכה האדם לומד על עצמו ועל העולם שסובב אותו.

בהתבסס על הנחות אלו חשוב לזכור שהמשחק הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה החברתית ומתהליך הלמידה הנמשך גם  כשהילדים מגיעים לכיתות הבוגרות של בית הספר. לכן יש חשיבות רבה לשלב את המשחק בתהליך הלמידה בלי לחשוש שהוא יפגע בלמידה עצמה.

למה משחק?

  • המשחק מאפשר למידה בדרך עקיפה ובמציאות מדומה.
  • הוא מספק מרחב לתרגול ולאימון מבלי לשים לב לכמות העבודה הנדרשת.
  • המעורבות והשיח על מהלכי המשחק מעמיקים את יכולת ההבנה.
  • ממד תחרותי במידה נכונה מדרבן חשיבה חופשית ויצירתית על המשימה.
  • התלמידים נוטים לחבר את החומר הנלמד עם חוקי המשחק ולכן אינם חוששים לשאול שאלות הקשורות ללמידה.
  • ממד המזל בחלק מהמשחקים מאפשר שוויון מלאכותי בין המשתתפים כך שתלמיד מתקשה יכול לגבור על תלמיד מצטיין.
  • המשחק הוא כלי דידקטי מובהק המאפשר לפתח קשת רחבה של מיומנויות לימודיות: משינון וחזרה ועד לחקירה ולעיון. כמו כן המשחק מאפשר פיתוח של מיומנויות חברתיות ותקשורתיות ומשפר תפקודים רגשיים.
מתוך המאמר "משחק בלמידה

כדי להקל על הכנת המשחקים אנו ממליצים להשתמש בדף הנחייה לבניית משחק רב תכליתיות שהותאמו לשימוש ככלי פדגוגי במרחב הבית ספרי.
תבנית משחק רב-תכליתית אינה קשורה לתוכן לימודי מיוחד ואפשר להשתמש בה בתחומי דעת שונים. שימוש בתבניות משחק רב- תכליתיות מאפשר דרכי הפעלה מגוונות והתאמה מרבית למטרות שקבע המורה לתלמידי הכיתה.
היות שהלמידה מתרחשת בעיקר על ידי תהליכים פעילים, יש חשיבות רבה לכך שהתלמידים יקבלו כמשימה להכין משחק שידרוש מהם לאסוף מידע ולארגן אותן אל תוך תבנית משחק שיבחרו. משימה מסוג זה יכולה להוות הערכה חלופית.

תפקיד המורה בשילוב המשחק בלמידה חשוב בשלב בחירת המשחק ובנייתו,, בעת העברת המשחק בכיתה (שבשלב זה המורה מתווך, מכוון ומנחה) וגם בתום המשחק - שלב שבו המורה מעבד את הידע שנרכש ומבטיח את סיום תהליך הלמידה.

הצצה לדוגמות משחק אצלנו בסדנה:


        תבניות משחק מסלול פתוח:  למסלול יש התחלה וסוף. הזוכה הוא הראשון שמגיע לסופו של המסלול. כאן נמצאת דוגמה מצוינת לפיתוח משחק כזה.


        תבנית משחק "boggle" - בדוגמה מצולם עם אפשרות לשחק עם אותיות - להרכבת מילים או עם מספרים - להרכבת תרגילי חשבון.

        תבנית משחקי אסטרטגיה: לוח 'ארבע בשורה' ולוח 'איקס עיגול'



        תבנית משחק קלפים: משחק הזיכרון


        קובייה רב שימושית, דוגמה למשחק קובייה כאן

בברכת חג שמח,
נטלי גיבלי 
רכזת הסדנה במכללת אפרתה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה