יום שני, 4 ביולי 2016

10 שימושי וידאו להעצמת פרחי הוראה

היום הטכנולוגיה של וידאו ויצירת סרטונים זמינה כל כך ונמצאת באיכות טובה ופשוטה להפעלה. לרובנו יש סמארטפון עם אפשרות להורדת אפליקציות לעריכה ועיצוב סרטוני וידאו. הילדים (וגם המבוגרים) יוצרים וידאו בשניות לשימוש פרטי. יתרה מזו, יש אפליקציות שגם בלי לבקש יוצרות סרטונים ע"י איגוד מספר תמונות מאותו אירוע או מאותו היום. למשל האפליקציה magisto או תמונות גוגל. את הזמינות של הטכנולוגיה והיצירתיות ביצירת וידאו ניתן לגייס לתהליך הלמידה של הסטודנטיות בדרכן לעבודתן כמחנכות ומורות.
השימוש בוידאו מאפשר יצירת תהליכים שלא היו אפשריים בעבר, למשל, תהליכי רפלקציה והערכה עצמית דרך צילום השיעור.

10 שימושי וידאו לפרחי הוראה 


1. רפלקציה והערכה עצמית של פרחי הוראה


צילום שיעור וצפייה חוזרת בו מאפשר למורה לפתח רפלקציה והערכה עצמית על הנעשה בשיעור. המורה מתמודדת עם מגוון רחב של בעיות במהלך השיעור ולא תמיד היא מצליחה לזכור את כל אותן התמודדויות. צילום של כל השיעור יכול לעזור למורה לבחון בדיוק מה היה בשיעור, מה קרה וכיצד התמודדה המורה עם כל האתגרים שאותו שיעור הציב בפניה. 
בנוסף, צילום השיעור יכול להעניק למורה זוויות נוספת על הדינמיקה הכיתתית וכיצד חלק מהילדים משתתפים בשיעור וחלק לא. כיצד המורה מתייחסת לילדים ועוד.


2. אימון לפרחי הוראה או לסטאז'רים בהוראה

צילום שיעור עוזר באימון פרחי ההוראה. מעבר לעבודה מעשית שבה הסטודנטית מתאמנת בהוראה, והמדריכה הפדגוגית והסטודנטיות האחרות מעריכות את עבודתה, צפייה בצילום השיעור מאפשרת מיקוד במטרות השיעור ובחינה האם הן אכן הושגו באותו שיעור.
המדריכה הפדגוגית והסטודנטית יכולות לצפות בנפרד בשיעור המצולם ולהתמקד במטרות שהוגדרו במערך השיעור. לראות כיצד והאם הן  הושגו וכיצד למקד את הסטודנטית ולאמן אותו להוראה מיטבית.


3. היכרות של פרחי ההוראה עם בית הספר בהן ילמדו במהלך לימודיהם

כל סטודנטית חשה בלחץ והפחד לפני השיעור הראשון בעבודה מעשית. על מנת להוריד את המתח הזה ניתן להציג בפני הסטודנטיות סרטון קצר המתאר את דרישותיהם ואת ציפיותיהם של סגל ההוראה באותו בית הספר שבו תתבצע העבודה המעשית. למעשה ניתן לומר כי לכל בית ספר יש את הנורמות שלו, נורמות חברתיות, תורניות ולימודיות. על מנת למנוע אי הבנות בין בית הספר לסטודנטיות, יכול בית הספר לצלם מספר שיעורים, או לצלם קטעי שיעורים עם נקודות חשובות עבורו ובכך להכין את הסטודנטיות לעבודה בבית הספר. 


4. פיתוח ספריית סרטוני וידאו עם הוראה מיטבית

מהו מערך שיעור מוצלח? כיצד המורה יכולה לתת מענה לכל תלמיד ועוד ועוד. כל אלו יכולים להיות כותרות למערכי שיעור מוצלחים המצולמים לטובת אימון פרחי ההוראה. הסטודנטיות יכולות לצפות באותן שיעורים מצולמים בבית ולהתאמן. על הסרטונים ניתן להלביש שכבות של סימניות על מנת להפנות את תשומת ליבן לקטעים מסוימים ולנקודות מסוימות העולות מתוך השיעור. הספרייה צריכה להיות מחולקת לפי קטגוריה של שכבת גיל, אסטרטגית הוראה ותוכן.


5. יצירת קהילות לומדות באמצעות הוידאו

בתי ספר בארצות הברית הבינו את הפוטנציאל ולמעשה יצרו קהילות לומדות באמצעות סרטוני וידאו. שיעורים מצולמים ומועברים בקהילה תוך מתן דגש לנקודות חוזק ולנקודות חולשה. בארץ ניתן למצוא סרטונים של אגף הסטאז' במשרד החינוך המדגימים חלקים שונים של שיעור. 


6. הכנה של תכנית לימודים לפי אסטרטגיות חדישות

כיום אסטרטגיות ההוראה משתנות והפוכות להיות מגוונות יותר ויותר. צילום של שימוש באסטרטגיה מוצלח יכול להראות לסטודנטיות כיצד שיעור כזה נראה, מהן המטרות שלו וכדומה. צפייה בצילומים אלו תכין את הסטודנטיות לשימוש מיטבי באותן אסטרטגיות.


7. גישור על זמן ומקום 

צילום שיעורים יכול לאפשר למרצים לבחון את השיעור מבלי להיות נוכחים בו פיזית. ניתן גם לשתף את השיעור עם מרצים עמיתים על מנת שיבחנו את השיעור מזוויות נוספות לפי תחום התמחותם. 


8. חונכות עמיתים

עבודה בקבוצות קטנות או בזוגות תאפשר לסטודנטיות תרגול בעבודת צוות. כאשר כל סטודנטית נותנת חוות דעת על השיעור של חברתה וביחד הן מגיעות לתובנות אילו נקודות לשמר ואילו לשפר בעבודתן. 


9. שבירת הרגלים

סטודנטיות מלמדות באותה שיטה שבה למדו. שימש בוידאו יכול לחשוף בפניהן למידה מסוג אחר, "חדש". צפייה בוידאו של עצמן יעזור להן לפתח מודעות כלפי עצמן וכיצד הן מערבות את התלמידים בתהליך הלמידה. 


10. רפלקציה והערכה עצמית למרצים

צילומים של מרצים יכולים לעזור ברפלקציה של המרצים עצמן, כאשר מרצים רואים את עצמם מלמדים הם יכולים ללמוד מכך ואף לשפר את הוראתם.
ערך נוסף לצילומי סרטונים בנושאים ספציפים הוא העשרת החוג בתכנים ושיתוף פעולה בין המרצים. צילומי סרטונים יכולים לעבור בחוג בין המרצים ובכך לעזור אחד לשני. 
בנוסף, ניתן ליצור הדמיה של תהליך הרפלקציה עם הסטודנטיות עצמן, לראות את הסרטון שבו המרצה מצולם ולבחון עם הסטודנטיות מה היה טוב ומה פחות טוב ובכך לעזור להן להיפתח לתהליך ולשתף בו פעולה. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה